Oude ziel
Hier is volgt een mooie omschrijving over het oude Ziel:
Het woord oude ziel wordt veel gebruikt. Deze naam wordt gegeven aan mensen die zogenaamd veel verschillende levens geleid zouden hebben op aarde. Daardoor zou deze persoon veel levenswijsheid met zich meedragen. Naar mijn mening zijn dit mensen die in dit leven moeten leren deze wijsheid weer te herinneren om aan mensen over te dragen.
Vanaf kinds af aan zijn dit al hele intelligente kinderen. Ze weten veel en zijn wijsneuzen. Een aantal van deze kinderen kan dat heel goed uiten. Een ander deel van de kinderen zal hier moeite mee hebben omdat dat het zichzelf herkent als anders. Kinderen die al veel wijsheid beschikken kunnen heel intelligent zijn maar soms op school geen moeite doen om mee te komen. Ze kunnen wel leren als ze willen want ze zijn zeker niet dom, maar het ontbreekt vaak aan de wil. Deze kinderen zullen vaak op later leeftijd veel wijze raad doorgeven met de bedoeling dit niet in boeken te leren maar om deze kennis uit zichzelf te halen.
Dit valt niet mee. Als kind herken je jezelf als iemand die heel goed de fouten in een ander ziet en zelf zo "braaf" de regels volgt omdat ze beter weten. Kinderen die heel goed steun kunnen bieden aan een ander als deze hulp nodig hebben. Het kunnen kinderen zijn met een goed hart die maar al te snel vertrouwen hebben.
Alhoewel deze kinderen absoluut geen moeite hebben met leren zullen ze heel selectief zijn. Ze leren alleen dat wat ze interessant vinden of dat wat ze op latere leeftijd nodig hebben. Iets wat in de ogen van een ander vaak als "lui of niet willen leren" overkomt. Sommige van deze kinderen kunnen echt hun weg kwijtraken als ze niet goed begeleid worden. Het gaat namelijk om zeer intelligente kinderen. Door deze hoge ontwikkeling van wijsheid kan het kind zich erg eenzaam voelen als het zich niet kan identificeren met zijn omgeving.
Ik ben meerdere "oude zielen"op mijn pad tegengekomen. Een aantal daarvan was echt verdrietig omdat ze dachten dat ze niet goed genoeg waren voor hun omgeving. Niets is minder waar. Ze zijn juist een grote hulp en steun als ze inzien dat ze een grote hoeveelheid wijsheid en kennis in zich meedragen.
Wat er gebeurt is dat deze mensen allerlei dingen op hun pad ervaren wat op latere leeftijd allemaal van pas gaat komen. Alsof dan pas alle puzzelstukjes van de puzzel bij elkaar vallen. Omdat deze maatschappij niet echt gericht is op dit soort mensen kan het zijn dat deze mensen tussen het wal en het schip raken.
Iedereen is anders. Natuurlijk heeft deze maatschappij richtlijnen nodig om structuur te hebben maar niet iedereen valt binnen dit patroon. Er zijn mensen die het gevoel hebben hier niet bij te horen. Dit is helemaal niet erg maar het is wel fijn als er dan wel een soort alternatief is. Als iemand niet mee wil doen of kan doen wil het niet gelijk zijn dat er dan iets mis is met dat patroon. Iets wat in deze maatschappij wil heel vaak gedacht wordt. Eigenlijk is het belachelijk je kunt toch anders zijn dan de rest.
Er zijn meer alternatieve dan mensen denken. Het is alleen zo dat de meeste alternatieven vaak alleen maar geboden in de spirituele wereld. Maar daar is gelukkig verandering in. Er zijn veel verschillende opties in onderwijs. Meer dan men denkt. Ook in de kinderopvang is er veel aanbod. Er zijn wel mensen in de maatschappij die bereid zijn om breder te denken.
Op latere leeftijd wordt school veranderd in werk. Op het werk wordt de kennis gevraagd die je tijdens je opleiding hebt geleerd. Ook dat kan een knelpunt vormen. Ze snappen als kind niet altijd wat ze nu op school moeten doen en uiteindelijk snappen ze dat ook niet als ze moeten werken. Waar het om gaat is dat deze kinderen alleen maar willen leren waar hun interesse ligt. Uiteindelijk zou dat in werk ook het geval zijn. Het kan mis gaan als deze kinderen al vanaf jongs af aan in een hokje geplaatst zijn. De keuzes worden van voor hun gemaakt wat dan later moeite kan geven om eigen keuzes te maken. Deze kinderen zijn namelijk ook heel intuïtief en volgen hun gevoel. Naar iemand leren luisteren zal betekenen dat ze moeten leren luisteren naar hun verstand en niet naar hun gevoel. Uiteindelijk zal het maken van eigen keuzes moeilijker kunnen zijn. Bovendien geldt ook nog wel dat deze gevoelige kinderen ziek kunnen worden als ze niet naar zichzelf luisteren.
Het is voor hun en voor de opvoeders dus belangrijk om te weten dat deze kinderen op gevoel leven. Ze doen wat ze aanvoelen wat goed voelt. Helaas kunnen sommige hier ook in verdwalen en kunnen realiteit niet meer van fantasie onderscheiden. Wat ook heel herkenbaar is is dat deze kinderen en later ook volwassenen doen wat hun gevoel hun ingeeft. Geeft hun gevoel geen boodschap meer dan kunnen ze echt de weg kwijt zijn. Ze zijn dan blij als ze uiteindelijk weer iets voelen waarvan ze weten dat ze op het juiste pad zijn.
Dit is hun stuur. Dit gevoel bepaald hun keuzes en niet de regels van de maatschappij. Daar weten ze zich overigens heel goed aan te houden.
Deze intuïtie brengt ze op een weg die uiteindelijk moeten bewandelen. Het moment dat ze echt gelukkig zijn is het moment dat ze eindelijk het gevoel hebben hun kennis te kunnen delen met hun omgeving. Het moment dat alles wat ze in al hun levens hebben geleerd eindelijk toegelaten kan worden in dit leven. Het moment dat ze kunnen uiten wie ze echt zijn.
Kenmerken die van een oude ziel kunnen zijn:
Kinderen voelen zich van binnen een volwassenen. Ook de omgeving kan deze conclusie wel eens trekken.
Kinderen lijken geen zin te hebben in school.
Ze lijken geen zin te hebben. Zijn moeilijk te motiveren omdat ze toch doen wat ze zelf willen. Dit kan onbereikbaar lijken.
Ze handelen vanuit hun intuïtie.
Ze zijn vaak heel wijs.
Volwassenen kunnen het gevoel hebben dat ze "meerdere personen" zijn.
Ze kunnen moeilijk te doorgronden zijn of onbereikbaar lijken.
Ze kunnen moeilijk hun weg vinden in de maatschappij.
Ze hebben moeite met keuzes maken.
bron