Nieuwetijdskinderen en Hoogbegaafden(Vergelijking van kenmerken)
Auteur
Bericht
Monique Admin
Aantal berichten : 159 Leeftijd : 55 Registration date : 01-04-08
Onderwerp: Nieuwetijdskinderen en Hoogbegaafden(Vergelijking van kenmerken) di apr 29, 2008 9:38 pm
Een unificatie-theorie
Na gedegen onderzoek uit zeer vele bronnen en het langslopen van zogenaamde checklijsten, kom ik tot de conclusie, dat de kenmerken van ADHD, Nieuwetijdskinderen en hoogbegaafden veel overeenkomsten vertonen. Dit kan betekenen, dat de onderliggende problemen dezelfde zijn. Om nu een beetje inzicht te verschaffen, zal ik de significante problemen uit alle gezamenlijke lijsten hieronder vermelden.Onderstaande lijst is samengesteld uit vele lijsten die circuleren. Het bevat de kenmerken die in vrijwel iedere lijst voorkomen. Ik noem ze dan ook
"Universele kenmerken van kinderen van deze tijd"
Astma Eczeem Allergie Huilen vaak als baby Wijze uitspraken ADHD Hoogbegaafdheid Dromerig Dyslexie Originele oplossingen Moeite met motoriek Verschil in ontwikkelsnelheid tussen geest en lichaam Slaapproblemen Verdriet Angst Snel verveeld Concentratieprobleem Creatief Intuďtief Ongeduldig Impulsief Zorgen maken Stemmingswisselingen Rusteloosheid Neiging tot verslaving Probleem met eigenwaarde Gevoelig voor sfeer Moeite met vaste procedures Minderwaardigheidsgevoel Individualist Wil zelfstandig zijn Verzet tegen autoriteit Faalangst Eenzaamheid Verbaal zeer vaardig Agressief gedrag Gestoorde fijne motoriek Veel van de genoemde kenmerken zijn terug te voeren op een beperkt aantal basisoorzaken:
Angst Schuld Schaamte Verdriet Therapie: Indien de therapeut er in kan slagen om een aantal van deze basisoorzaken te elimineren, komen we tot een rustiger leefwereld, zowel in de persoon als in zijn sociale omgeving. Wegnemen van deze basisproblemen ontneemt ca. 80% van "het lijden" van de persoonskenmerken. Streven naar 100% moet gezien worden als een illusie. Overigens zijn vele kenmerken geen "probleem" maar een gave. De meeste van bovenstaande kenmerken kunnen middels een therapie worden geďntegreerd en herkend in het leven van het kind. De grootste turbulentie wordt uit het bestaan gehaald en omgezet in bewustwording en acceptatie van de kenmerken. Je kunt er beter mee leren omgaan als je de dingen herkent en erkent. Zelfacceptatie en acceptatie door je omgeving is van essentieel belang voor ieder mens. Bewustwording gaat niet alleen via praten (psychotherapie), maar meestal met een "raken" aan het onbewuste deel van de menselijke psyche. Een nieuwe visie op behandelen Na enige jaren betrokken te zijn geweest in het behandelen van nieuwetijdskinderen, overspannen mensen, chaotische mensen, depressieve mensen en andere personen met gelijksoortige kenmerken, komt er een lijn naar voren. Deze lijn is, dat al deze mensen, meestal kinderen, kampen met een aantal criteria die te vergelijken zijn. Deze vergelijkingen zijn op basis van diverse checklijsten gestaafd. Uit deze checklijsten, die in ruime mate circuleren, komt naar voren, dat de criteria voor bepaalde "ziekten" of "persoonlijkheden" een opvallende vergelijking vertonen. Categorieën die overeenkomen op een groot aantal punten zijn:
ADHD Stress / overspannenheid Nieuwetijdskinderen Hoogbegaafdheid Dyslexie / dyscalculie Depressie / manische depressiviteit Nu geldt in deze wereld zo ongeveer, dat voor iedere "stoornis" een aparte club wordt opgericht. Deze club beheert het eigen probleem en probeert erkenning te krijgen voor de symptomen die als uniek worden ervaren. Al deze stromingen proberen wetenschappelijk onderzoek op gang te krijgen, zodat men gaat zoeken naar oorzaken in genetische en fysieke afwijkingen die vervolgens middels chemische en / of psychologische weg moeten worden herkend of onderdrukt. De diversiteit aan onderzoeken en chemische middelen en de neiging van sommige wetenschappers om het eigen onderzoek belangrijker te achten dan de oplossing van het probleem, resulteert in een veelheid van aanbevelingen. Accenten worden gelegd op de "eigenheid" van het probleem in plaats van op de gemeenschappelijke kenmerken. Oplossingsgericht denken wordt minder belangrijk geacht dan een correcte checklijst. Resultaat is, dat we onze kinderen aan zware medicijnen zetten, die de symptomen onderdrukken. Dat we hiervoor zelfs zover moeten gaan, om sterke opiaten aan onze jeugd te verstrekken (b.v. Ritalin) is zorgwekkend. Wordt het niet tijd, dat we ons beeld van hoe een "Normaal mens" er uit zou moeten zien gaan bijstellen? Als we alle lijsten die hierboven zijn genoemd en alle mensen die "lijden" aan deze kenmerken bij elkaar optellen, aan hoeveel procent van de bevolking komen we dan? 40% , 50%, 60% ? Over de samenhang en een oplossing Als we nu eens vrij denken en niet gebonden zijn aan bloedgroepdiscussies over symptomen en ziekten, kunnen we een geheel ander beeld waarnemen. Voordat ik zal pogen uiteen te zetten hoe ik hierover denk, eerst even een aantal persoonlijke stellingen:
Wetenschappelijk onderzoek is niet de enige methode om te komen tot inzicht Wat we niet kunnen zien, voelen, ruiken, horen of proeven kan wel degelijk bestaan Statistisch onderzoek hoeft echt niet per definitie juist te zijn Wetenschappers zijn ook mensen, meestal met een groot ego Mensen, en dus ook wetenschappers, stoppen met zoeken zodra ze een kader hebben gevonden waarvan ze denken dat het past voor de probleemstelling.
Maar, het belang van het kind gaat boven alles.
Stelling: Als we iemand kunnen helpen beter om te gaan met zijn of haar kenmerken en daar voor 80% in slagen, is dit resultaat beter, dan een checklijst met 100% wetenschappelijke nauwkeurigheid afleveren. Het gevoel en de leefsituatie van het kind verdient verbetering waar nodig en mogelijk. De middelen die we hiervoor inzetten dienen onschadelijk te zijn voor de mens en zijn omgeving.
Nieuwetijdskinderen en Hoogbegaafden(Vergelijking van kenmerken)